Мій кабінет Вихід Вхід Реєстрація
  • Головна
  • Відео
  • Новини
  • Оголошення
  • Вітання
  • Форум
  • Повідом новину
  • Про нас
  • Головна сторінка 2015 » Січень » 29
    Лукове, Мацеїв, Луків - легенда з глибини століть
    Луків - селище міського типу. Розташоване за 22 км на північний захід від районного центру і залізничної станції Турійськ, за 2 км на південь від залізничної станції Мацеїв та залізниці Ковель-Ягодин-Хелм, за 2 км на північ від автомагістралі Київ-Держкордон-Вар- шава. Населення - 3100 чол., селищний голова - л. І. Тимощук

    Молитва світ розчулить і зігріє...
    Якщо ПОДИВИТИСЬ на мапу України, то на її північному за¬ході можна побачити край озер і лісів. Це - моя Волинь. Рідна до болю сторона. Вона чарує мене своєю багатобарвною красою лісових просторів, різноголосим пташиним співом, кришталевими розлива¬ми озерних плес і річок. Часом у вирі буденних турбот прига¬даєш раптом на самоті красиві куточки Волині і на серці стає тепліше, затишніше. Блакить озер, розлогі верби над става¬ми, пахощі калинових ночей, веселі співи соловейка - це все вона, рідна серцю сторона, Волинь.
    І в одному такому мальов¬ничому куточку Волині знахо¬диться моє рідне селище Луків. Безмежні поля, квітучі луки, щедрі сади, а найголовніше - щирі, привітні і гостинні люди - це мій Луків. На все це ди¬вишся, вбираєш у себе, спов¬нюєшся високістю простору, і відчуваєш, що ти не в силі не любити цей рідний куточок землі, що ця любов стоїть клуб¬ком у твоєму горлі, наповнює трепетом душу... Розповідати про своє рідне селище хочеть¬ся найдорожчими словами. Тим більше, що розповідь ця надзви¬чайно цікава і бере свій поча¬ток з глибини століть...
    А ще з глибини століть дійшла до нас красива леген¬да.
    ...Було це давно. Жила в містечку молода, красива пан¬ночка, яка була закохана у кра¬су свого рідного краю. Щоран¬ку вона виходила на луки і ми¬лувалася народженням нового дня. Огорнуті туманом луки дзвеніли голосом ранніх птиць. Поволі сонце вставало над обрієм і торкалось всього свої¬ми промінчиками. Тоді і трави, і квіти блищали, немов хто діа¬манти порозкидав На одному з тих луків, се¬ред розмаїття трав і квітів било з-під землі джерело. Потік був таким потужним, що утворився досить широкий рів, який роз¬тягнувся на сотню кілометрів і, за переказами, впадав у річку Вижівка.
    А що вже вода була смач¬ною! І мала цілющі властивості. Щоб бути красивими, молоді дівчата вмивались цією водою. Не тільки жителі містечка, а й навколишніх сіл і хуторів насо¬лоджувались цим потічком.
    Але людська жадібність не має меж. Жителям здалось, що цієї води замало. Вони зажада¬ли більшого. І вирішили розко¬пати, розширити криницю. Не довго довелося працювати, бо вода ринула з такою силою, що копачі ледве врятувались.
    Не один день і не одну ніч вирував потік. Вода вже не вміщалась у тому рові, що собі зробила. Нависла загроза за¬топлення не тільки самого містечка, але й навколишніх земель. Люди стали шукати порятунку, але ніхто не знав, що робити.Тоді молода панночка, серце якої особливо стиска¬лось від болю за понівечену красу, вирішила спробувати чимось зарадити. Вона взяла ікону Божої Матері, хлібину і лляне волокно. І попливла на човні до того місця, звідки бра¬ло початок джерело. Почала гаряче молитись. І сталося диво. Вода поступово почала спадати. Так було врятоване містечко. Людська пам'ять не зберегла імені цієї дівчини. Але рів, по якому бігла вода, зберіг¬ся і донині. Через те, що вода в ньому біжить, його так і нази¬вають - Бігучий Рів. В роки ме¬ліоративного буму його розши¬рили. А те урочище, звідки він бере початок, називають - Біла Криниця. Багато води спливло з тих пір, але старожили пам'я¬тають цю історію. І рядки по¬ета Василя Гея самі просяться на папір:
    Молитва світ розчулить і зігріє,
    На тлі полів засвітяться меди,
    І забіліє, спалахне надія
    В імлі зоря з криничної води.
    Гортаючи сторінки минулого
    Гортаючи сторінки минуло¬го мого містечка, дивуюся, які тільки події не відбувалися, ким тільки воно не було загарбане.
    Луків - давнє поселення, вперше згадується в історичних документах 1537 року. До се¬редини XVI ст. воно називалось «село Лукове» і входило до складу Холмської землі.
    Село Лукове було спадко¬вим володінням місцевих пра¬вославних дворян Матвієвсь- ких, які дуже рано ополячились і окатоличились і стали імену¬ватися Мацейовськими. В 1557 році Лукове перейшло до С. Ма- цейовського - надвірного ко¬ронного маршалка польського короля Сигізмунда Августа. Того року король дав С. Мацейовсь- кому коронну грамоту, за якою дозволялося перейменувати спадкове село Лукове на містечко Мацеїв. Містечку було надане Магдебурзьке право, що до деякої міри звільнило його від управляння і суду воє¬вод, каштелянів, старост та інших чиновників. Мацейову дозволили запровадити три яр¬марки на рік і один щотижне¬вий базар.
    У 1658 році Мацеїв перей¬шов магната Сапє- ги, який через 10 років продав його воєводі Мйончинському. Понад два століття містечко було центром феодальних во¬лодінь графів Мйончинських. Працею кріпаків тут були збу¬довані замок, численні госпо¬дарські будівлі. На споруд¬женні замку працювали також турки, взяті в полон у 1683 році під Віднем.
    Після третього поділу Польщі у 1795 році територія Західної Волині була возз'єдна¬на з Російською державою. Відповідно до існуючого тоді в Росії адміністративного по¬ділу Мацеїв став волосним цен¬тром Ковельського повіту. Царський уряд визнав за госпо¬дарем Мацейова його права на земельні володіння, кріпаків тощо. Граф Мйончинський за¬лишився одним з великих зем¬левласників на Волині. Особ¬ливо великі прибутки йому да¬вав Мацеїв. Тут А. Мйончинсь¬кий мав винокурний, шкіряний і свічковий заводи.
    З історичних документів відомо, що з XV століття в Лу¬кові існувала дерев'яна право¬славна церква, а муровану цер¬кву збудовано в 1723 році.
    Згідно з переписом 1870 року, в містечку Мацеїв нара¬ховувалось 240 будинків і 1035 жителів. Приблизно 50 відсотків населення містечка становили євреї. Для послуг населення в містечку діяло три цегельні, шість грабарень, дві мило¬варні, ґуральня і броварня.
    Наприкінці XIX ст. в Мацейові вже нараховувалось 339 будинків і 2844 жителів. Для за¬доволення духовних потреб містян діяло дві церкви, одна з них була мурованою, а також костел, синагога, два молитов¬них будинки для громадян єврейської національності. Очевидно, кількість єврейсь¬кого населення в містечку на¬прикінці XIX ст. збільшилась. Діяли також школа і шпиталь. З об'єктів господарського при¬значення слід згадати про два вітряки та дві олійниці. Щоріч¬но в містечку проводили по сім ярмарків.
    У 1877 році завершилось прокладання залізниці Ковель- Холм-Люблін, що з'єднувала Ко¬вель з Варшавою. Тоді ж було побудовано залізничний вокзал на станції Мацеїв. Це вплину¬ло на розвиток промисловості у містечку. Тут побільшало підприємств, найпотужнішими з них стали винокурний завод, паровий млин та вапнярня. Вже наприкінці XIX століття Мацеїв став важливим центром шкіря¬ного виробництва Волинської губернії, а на початку XX ст. в Мацейові налічувалось вісім мануфактурних та 37 інших крамниць. У містечку діяли по¬штова контора з телеграфом, громадська каса, а також лікар¬ня на 16 ліжок і аптека.
    З розвитком промислового виробництва й торгівлі швидко зростало населення містечка. Якщо в 1860 році тут налічува¬лось 1879 жителів, то в 1910 році - 4216. Поряд з розвитком економіки сталися деякі зміни і в галузях освіти, культури. В 1882 році в Мацейові відкрили сільське училище, яке в 1904 році було реорганізоване на двокласне народне училище. В 1913 році тут навчалося 203 учні. При училищі працювала невелика бібліотека для дорос¬лих.
    Лихоліття Першої світової й боротьба
    за національні ідеї
    Жителям містечка завжди доводилося нелегко. Особливо нестерпним було їхнє станови¬ще в період воєнних лихоліть, неврожаїв, епідемій тифу.
    Після початку Першої світо¬вої війни 1914 року працездат¬не чоловіче населення мобілі¬зували в царську армію, а час¬тину робочої худоби реквізува¬ли. Відчувалась нестача робо¬чої сили, продуктів харчування. Постійно зростали всілякі по¬ставки для російських військо¬вих частин, які тут квартирува- лись.
    Після прориву фронту в районі Тарнув - Горлиця російські війська у травні 1915 року почали відступати з Гали¬чини на Волинь. Перед відсту¬паючими військами йшли заго¬ни спеціального призначення, які складались в основному з козаків. Примусом і залякуван¬ням вони змушували місцеве населення евакуюватись на Схід. Козаки стверджували, що коли з'являться німці у Маце- йові, вони заберуть в Німеччи¬ну всіх дітей, а жінкам будуть відрізувати груди. Місцевих жи¬телів, які не хотіли виїжджати, козаки били нагайками. Міщан, у яких не було коней, вивозили військовим транспортом. В 1915-му з Мацейова не виїха¬ли євреї, які становили при¬близно половину населення містечка, та лише вісім сімей українців. У серпні того ж року в Мацеїв вступили австро- угорські війська, які квартирувались тут до кінця 1918 року. Австрійські вояки толерантно ставились до єврейського на¬селення. Разом з місцевими людьми австрійці чемно сто¬яли в черзі за хлібом та іншими продуктами харчування.
    Майно місцевих поміщиків і тих українців, які евакуюва¬лись на Схід, було реквізоване і відправлене потягом в Німеч¬чину. Майно біженців грабува¬ли місцеві мешканці, які не виї¬хали з Мацейова.
    У період Першої світової війни містечко уціліло. Репре¬сивних заходів до місцевого населення з боку австро- німецьких військ не було. Ті з жителів, які були в евакуації не¬далеко від Волині, у рідну до¬мівку повернулись наприкінці 1918 року своїм гужовим транс¬портом. Ті ж, хто був евакуйо¬ваний у віддалені губернії, свій гужовий транспорт - корів про¬дали ще в 1915 році, тому у 1919-1921-х роках додому по¬вернулись без будь-яких за¬собів для ведення господар¬ства. Продуктів харчування не було. Колишні біженці вимушені були їсти макуху, жолуді, зілля. Від голоду помирало багато міщан, особливо дітей. Після повернення з евакуації прагну¬ли засіяти кожен клаптик землі.
    Після відходу австрійців, наприкінці 1918 року, в Мацеїв вступили військові частини Західно-Української Народної республіки. Галичани в Маце¬йові відкрили школу з українсь¬кою мовою викладання. Внас¬лідок того, що на Волині не ви¬стачало вчителів, навчання у школах проводили спершу січові стрільці, а потів прибу¬ли вчителі з Галичини. Вчитель¬кою в українській школі Маце¬йова працювала Ангеліна Гайдучок, яка також прибула з Га¬личини. Якщо діти українців на¬вчались в школі українською мовою, то діти євреїв здобува¬ли освіту у приватних єврейсь¬ких будинках.
    Весною 1919 року містеч¬ко Мацеїв захопили польські війська. А в серпні 1920 року в містечко вступили загони Чер¬воної армії, у вересні того ж року - знову польські вояки, які перебували тут до вересня 1939 року.
    У вересні 1920 року польські власті розігнали ре¬волюційний комітет, який діяв тут приблизно місяць за ра¬дянської влади. Всіх членів ревкому та організаторів бороть¬би з польськими військами зігнали на Торгову площу Ма¬цейова, роздягнули до гола і привселюдно били нагайками. Фізичним тортурам польські власті того дня піддали близь¬ко 20 чоловік.
    У період польської окупації містечко стало центром Мацеї- вської гміни Ковельського по¬віту. Починаючи з 1921 року польські власті розпочали нову колонізацію Волинського краю. Кращі землі на малій Волині по¬чали роздавати польським осадникам. У 20-30-х роках XX століття на Волині виникли цілі колонії переселенців з Польщі, збільшилась кількість поляків і в Мацейові.
    У південній частині селища Луків і донині зберігся палац колишнього графа Мйончинсь- кого. Після його продажу пра¬вославному духовенству тут до 1915 року знаходилось духов¬не училище, в якому навчались лише хлопчики з православних сімей. У період Першої світо¬вої війни в палаці квартирувались австро-німецькі війька.
    лись австро-німецькі війська. У період між Першою і Другою світовими війнами, в палаці Мйончинських функціонував католицький жіночий монас¬тир, при якому було відкрито семирічну школу. її відвідували діти поляків та дівчата з украї¬нських сімей. В іншій школі, яка знаходилась в одному з бу¬динків поблизу теперішнього ПТУ-22, навчались хлопчики з українських сімей та діти євреїв. Отже, в Мацейові до 1939 року існувало дві школи, де працювало 12 вчителів польської національності. Ук¬раїнська мова була забороне¬на не тільки в навчальних зак¬ладах, але і в державних уста¬новах.
    Жителі Мацейова постійно вели боротьбу проти польських окупантів. Селяни нашого містечка брали участь у най¬більшому на Волині селянсько¬му страйку, який відбувся у ве- ресні-жовтні 1936 року. У рево¬люційному русі брали участь і ремісники містечка.
    Жителька Мацейова Феодо¬сія Йосипівна Солодуха у 30-х роках XX ст. в підпіллі вихову¬вала національно свідому мо¬лодь. З наймолодшими дітьми розучувала українські пісні і вірші, вчила їх володіти рідною мовою, проводила екскурсії та інші заходи.
    У цей час Мацеїв був одним із небагатьох містечок Во¬линського воєводства, де діяв філіал Союзу українок. Засно¬вана ця жіноча організація була 12 січня 1931 року і проіснува¬ла до вересневих подій 1939 року. Беззмінним головою Со¬юзу українок працювала Фео¬досія Йосипівна Солодуха, а членами управи - Людмила Галащук, Ганна Гатій, Юстина Кри- сюк та Зінаїда Леонтович. У складі Союзу українок нарахо¬вувалось 49 людей. Через БІБЛІОТЕЧНУ СПРАВУ ПОСТАНОВКУ П’ЄС, організацію свят про¬пагували національну свідо¬мість жителів Мацейова і на¬вколишніх сіл. А в селі Окунин була організувана своя школа Союзу українок.
    Роки, обпалені Великою Вітчизняною
    З хлібом-сіллю, з букетами барвистих квітів жителі Мацей¬ова зустріли у вересні 1939 року Червону армію. Після всту¬пу в містечко червоноармійці розмістилися в палаці графа Мйончинського, а польські службовці залишили Мацеїв, виїхавши на свою територію, позначену новою лінією кордо¬ну. У перші ж дні були створені органи радянської влади, які незабаром провели націоналі¬зацію поміщицьких і церковних земель, промислових підпри¬ємств. В обох школах навчання проводили українською мовою.
    У 1940 році містечко стало центром новоствореного Ма- цеївського району, що проісну¬вав до 1959 року. В 1940 році в Мацейові створили МТС. В цьо¬му ж році містечко було радіо¬фіковане, почали працювати клуб на 300 місць, бібліотека.
    Але... Почалася Велика Вітчизняна. 27 червня 1941 року Мацеїв захопили гітлерівці. За¬гарбники грабували населення, зруйнували і спалили МТС. Крейдяні кар'єри перетворили¬ся на місця знищення мирного населення. Тут тільки в серпні- вересні 1941 року окупанти роз¬стріляли 4500 жителів Маце¬йова і навколишніх сіл, пере¬важно єврейської національності.
    В 1942-1943-х роках німецькі солдати разом зі свої¬ми прислужниками з місцевого населення - поліцаями розшу¬кували по селах і лісах грома¬дян єврейської національ¬ності, зганяли їх у містечківсь- ку синагогу, де тримали по тиж¬ню, не даючи ні їсти, ні пити. Коли ж синагога вщерть напов¬нювалася людьми, з Луцька викликали ката, який виконував чорну місію - у крейдяному кар'єрі розстрілював євреїв з кулемета.
    У ті трагічні для мацейовсь- ких євреїв дні якось проходи¬ла повз синагогу жителька містечка Юлія Радивонік. Поба¬чивши її, колишні сусіди-євреї почали кричати: «Юлія, дай хліба!». Всі в'язні були дуже голодні і спраглі. Навколо си¬нагоги на варті ходили німецькі солдати. Один офі¬цер, виходець з Галичини, який добре знав українську мову, сказав, щоб Юля принесла євре¬ям хліба. Вона побігла в крам¬ницю, купила хліба і, підійшов¬ши до синагоги, стала кидати буханці у вікно. Євреї кинулись хапати той хліб і так натисну¬ли на дерев'яну стіну під вікном, що вона вивалилась. Люди попадали один на одно¬го. Котрийсь з німецьких вар¬тових вистрілив угору. Всі євреї, підхопившись, відступи¬ли у синагогу, німецькі солда- ти-охоронці з допомогою поне¬волених чоловіків поставили стіну на попереднє місце, підперши її кілками ззовні. У той момент в синагозі перебувало близько 300 євреїв. Після по¬лудня того ж дня у синагогу при¬був німецький офіцер, який за¬читав наказ, після чого всіх євреїв вивели на вулицю і доз¬волили сісти. Потім всіх шосей¬ною дорогою погнали до крей¬дяних кар'єрів. Загнавши туди,
    наказали шоб щоб і чоловіки, і жінки, і діти пороздяглися наго¬ло. Коли ж прибув кат-викона- вець, німецькі солдати приму¬шували приблизно по 20 чо¬ловік одночасно спускатись на дно кар'єра і лягати обличчям донизу. Тоді згори з кулемета розривними кулями стріляв кат, прагнучи попасти кожній жертві в голову.
    На рядок розстріляних лю¬дей обличчям донизу лягала нова група оголених євреїв, після їх розстрілу у кар'єр опус¬калось чергових 20 представ¬ників знедоленого народу і все повторювалось... Коли рядок розстріляних ставав високим, свіжу групу примушували ляга¬ти в інший ряд. Так продовжу¬валось до повного винищення приречених луківськихєвреїв... Хоч кат-кулеметник прагнув по¬пасти кожній своїй жертві в го¬лову, траплялося багато про¬махів і нещасні крім неймовір¬них моральних страждань пе¬реносили нестерпний фізич¬ний біль. А з чим порівняти горе, яке довелося пережити батькам і матерям, які бачили розстріл своїх дітей... Багато людей в кар'єрі залишилось живими, коли його засипали, земля ворушилась...
    Траплялося багато ви¬падків, коли українці рятували євреїв, переховували їх. Якщо ж про це дізнавались німецькі окупанти, вони не церемони¬лись - публічно страчували ук¬раїнське населення. Для того, щоб тримати Україну в покорі, окупанти різних мастей завжди налаштовували одну групу ук¬раїнців проти другої, провоку¬вали міжнаціональну ворожне-, ;
    чу. Це дозволяло їм тримати народ у страху...
    18 липня 1944 року о 5 го¬дині ЗО хвилин сильною арти¬лерійською підготовкою почав¬ся прорив оборони німців на ділянці Паридуби-Торговище. Того ж дня було визволено і містечко Мацеїв. Це здійснили воїни 27-ї Новобузької черво- нопрапорної ордена Богдана Хмельницького II ступеня стрілецької дивізії під коман¬дуванням генерал-майора В. С. Глібова.
    У визволенні від гітлерівців Турійського району брав участь уродженець міста Орен¬бург, гвардії старший лейте¬нант Микола Самороков. Він був заступником командира ескадрилії в 70-му гвардійсько¬му штурмовому авіаційному Білоруському полку. 8 червня 1944 року гвардії старший лей¬тенант Самороков повів вісім штурмовиків «Іл-2» бомбардува¬ти залізничну станцію Мацеїв. Ворожі зенітки намагались пе¬решкодити штурмовикам, але, знищивши та пошкодивши їх, літаки пачали бомбити два во¬рожі залізничні потяги. Сім за¬ходів зробила група. Станцію струсонули вибухи. Один еше¬лон загорівся. Станція була підпалена кулеметним вогнем. Подавивши вогонь двох зеніт¬них батарей і знищивши бата¬рею польової артилерії та чо¬тири автомобілі, радянські літа¬ки зникли. Те, що політ був дуже результативним, підтвердили фотознімки.
    Указом Президії Верховної Ради СРСР від 26 жовтня 1944 року гвардії старшому лейте¬нанту М. М. Саморокову було присвоєно звання Героя Ра¬дянського Союзу.
    Особливий героїзм у боях за визволення Мацейова також проявив гвардії старший лейте¬нант О. Й. Молєв. Під час бом¬бардування станції Мацеїв у його літак влучив ворожий сна¬ряд. З останніх сил Молєв по¬садив літака, але сам загинув... Після війни останки О. Й. Мол- єва були перенесені і захоро- нені у братській могилі на кла¬довищі селища Луків.
    Указом Президії Верховної Ради СРСР від 26.10.1944 року гвардії старшому лейтенанту О. Й. Молєву за зразкове виконан¬ня бойових завдань на фронті в боротьбі з німецькими загар¬бниками і проявлені при цьому доблесть і мужність присвоє¬но звання Героя Радянського Союзу. Також О. Й. Молєв був нагороджений двома орденами Червоного Прапора, орденом Червоної Зірки, орденом Вітчизняної Війни І ступеня.
    Сьогодні одна з вулиць Лу- кова носить ім'я відважного льотчика.
    Непрості часи відбудови
    Одразу ж після визволення Мацейова відновили роботу органи радянської влади. 11 грудня 1944 року вийшов пер¬ший номер районної газети «Ленінський шлях», яка з берез¬ня 1945 року почала називатись «Вільне життя».
    У вересні 1944 року відкри¬лася районна лікарня, розпо¬чалося навчання в школі. В 1946 році селище Мацеїв перейме¬нували на Луків.
    У 1944 році було відновле¬но один з цехів крейдяного ком¬бінату. У 1963 році на базі цьо¬го підприємства створили ком¬бінат будівельних матеріалів, який став виробляти мелену крейду і вапно, споживачами
    цієї продукції були будівельні трести України та колгоспи Во¬лині й сусідніх областей.
    На сьогодні комбінат по¬вністю знищений і відроджен¬ню не підлягає.
    А колись за мацеївську крейду платили золотом. У 30- х роках XX ст. три євреї купили собі по два гектара землі, най¬няли робітників і стали розроб¬ляти кар'єри вручну, видобува¬ючи крейду. Вивозили її на май¬данчики, підсушували, мололи цементними катками, пропус¬кали через змішувачі, заповнені водою. Шлят піднімався довер¬ху, стікав у корита і осідав, його вибирали, сушили на сонці, за¬паковували в дерев'яні бочки і відправляли у Францію фірмі «Коті». Туди везли шлят, а на¬зад - золото.
    Робітник отримував за день роботи 5 злотих, а в дні сіноко¬су чи жнив євреї платили по 7- 8 злотих.
    У 1954 році було заснова¬не Луківське ПТУ-22. Воно діє на базі комплексу навчально- виробничих приміщень, до скла¬ду якого входять: навчальний корпус, корпус навчально-ви- робничих майстерень, гурто¬житки, навчальне господар¬ство. Тут працює їдальня, ство¬рено належні побутові умови для учнів.
    В даний час в училищі готу¬ють трактористів-машиністів широкого профілю (фермерів- орендарів), слюсарів-ремонт- ників та водіїв автомобіля ка¬тегорій В і С. В училищі працю¬ють гуртки художньої само¬діяльності та спортивні секції для учнів.
    За Україну боролись юні
    Сьогодні успіхами й ваго¬мими здобутками може горди¬тися луківська школа, яка дає високі знання своїм учням. Пер¬ший випуск десятикласників відбувся у 1948 році.
    Однією з трагічних сто¬рінок історії школи стали по¬літичні репресії 1951 року.
    З квітня 1951 року органа¬ми держбезпеки СРСР було за¬арештовано понад 20 учнів середньої школи, які навчались у десятому класі. Школярам на момент арешту виповнилось по 17-18 років. При обшуку чекісти знайшли в учнів написану чітким почерком клятву: «Я, як вірний син (дочка) українсько¬го народу, бачачи всі муки і зну¬щання, які терпить наш народ, вступаю в МОН (Молодіжна організація націоналістів), щоб своє життя присвятити боротьбі за визволення українського на¬роду з-під московського ярма...».
    Організатором та ідейним керівником МОНу був сімнад¬цятирічний учень Віталій Ме- лещук. Це підтверджує у своє¬му зізнанні-каятті один з членів МОНу Микола Піонтковський: «В лютому 1951 року я вступив в комсомол. Під впливом Ме- лещука Віталія в кінці січня 1951 року вступив в антира- дянську організацію МОН і під його ж впливом почав писати антирадянські вірші, відвідува¬ти збори членів МОНу».
    Найбільш активні члени цієї організації Микола Піонт¬ковський, Борис Троцюк, Олек¬сандр Каліщук, Лариса Мисюк писали вірші. Чекісти конфіс¬кували в них декілька альбомів і блокнотів з віршами, чернет¬ки з п'єсами, байками, записа¬ми планів на майбутнє.
    Кожного члена МОНу Лукі- вської десятирічки «трійка» позбавила волі на 25 років і відправила у краї далекі, за Урал. Водночас були підрубані корені таланту декількох нео¬рдинарних юнаків і дівчат, юних патріотів України, які навіть в умовах сталінсько-беріївського режиму боролись за волю свого народу. Лише в умовах «хрущовської відлиги» терміни перебу¬вання в неволі були ско¬рочені. З колишніх членів МОНу нині добре відомий всім волинянам компози¬тор Олександр Каліщук. Він згадував, що саме ма¬теринська пісня допомог¬ла вижити у ті страшні часи. Зокрема сказав: «Вона жила в моїй душі. Співав українських народ¬них пісень своїм друзям по нещастю, політв'язням. Траплялось співати і пе¬ред «кримінальними». їх, здавалось, нічим не прой¬меш. Але коли співав ук¬раїнських народних пісень, вони замовкали, а потім просили співати ще і ще, вигукуючи, «біс».
    О. П. Каліщук - поет, музикант, композитор доб¬ре знаний не лише на Во¬лині. А його «Волиняноч- ка» сягнула далеких кон¬тинентів, її співають ук¬раїнці Австралії, Канади, США та інших країн. У піснях Олександра Калі- щука те, що його радує, що печалить, що болить, його віра і надія у щасливу долю вільної і незалежної України.
    І проростали зерна духовності
    Як уже згадувалося, до Другої світової війни на те¬риторії містечка знаходи¬лись культові споруди православних, католиків та іудеїв. Найдавнішою такою спорудою, що збе¬реглася до наших днів, є храм, побудований в XVI столітті. Нині він переда¬ний Українській право¬славній церкві Київського патріархату і носить ім'я святої Анни. У 1875 році цю споруду перебудува¬ли. І хоч у наші дні вона перебуває у напівзруйно- ваному стані, в одній її частині відбуваються бо¬гослужіння.
    Церква Святої Пара- скеви, як і дзвіниця цієї церкви, побудовані у 1723 році. Церква цегляна, ош¬тукатурена, покрита ви¬сокою двосхилою по¬крівлею, увінчаною сигна¬турою. Плоскість стін роз¬членовують пілястри.
    Дзвіниця розміщена на межі церковної ділянки - дерев'яна, квадратна в плані, триярусна, з шатровим завершенням, покрита ґонтом. Перший ярус утворює опис на кронштейнах, другий і третій оперезані характерною для на¬родної архітектури дерев'яною орнатурою. В цілому ансамбль представляє собою приклад поєднання кам'яної споруди в стилі раннього бароко з дере¬в'яною, виконаною в традиціях народного будівництва.
    У центрі селища височить будинок культури, який був спо¬руджений у 1959 році. На його сцені неодноразово виступали як професійні, так і аматорські художні колективи.
    Після буревію 1996 року частина даху будинку культури була зруйнована. Але гірші його часи вже в минулому. Сьогодні його зала знову вибухає емоці¬ями і оплесками що адресу¬ються талантам.
    В приміщенні будинку куль¬тури функціонують бібліотеки для дорослих та дітей. Варто сказати кілька слів і про неї. На час заснування бібліотеки (1945 рік) книжковий фонд на¬лічував лише кілька сотень книжок, а в 1968 році він вже становив понад 32 000 при¬мірників, читачів нараховува¬лось понад дві тисячі. Сьогодні в бібліотеці для дорослих на¬раховується понад 13 000 книг та 1900 користувачів.
    Цікава книжка на полиці, газета чи журнал - цього сьо¬годні замало, аби привернути увагу до книгозбірні. Тому ми, бібліотекарі (Ж. В. Кулик, О. А. Андрієвська), шукаємо нові форми роботи та підходи для популяризації друкованого сло¬ва. Одним з них є проведення літературних вечорів, історич¬них годин та інших масових за¬ходів. Допомагають нам у цьо¬му працівники будинку культу¬ри, вчителі та учні місцевої шко¬ли, за що їм велика подяка. Спо¬діваємось, що така співпраця буде й надалі.

    Даний матеріал взятий з газети "Народне слово" за 24 січня 2015р.
    Просмотров: 1687 | Добавил: Модератор | Рейтинг: 3.5/2
    Всего комментариев: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *:
    Турійські Новини
    Сайт не контролює точність інформації, розміщеної на ньому третіми особами, не дає ніякої гарантії стосовно точності такої інформації, не несе за це відповідальності та не відповідає за відповідність, цінність, зміст, якість, законність такої інформації, а також за дотримання в ній авторських прав.Якщо виявиться помилковість інформації, сайт не буде нести відповідальність за результати, збиток або збитки, які виникли в результаті такої помилки.